onsdag 23 april 2008

Boktips på världsboksdagen

Idag den 23 april fyller världsbokdagen 13 år! Det var Unescos generalkonferens 1995 som beslutade att 23 april skulle bli hela världens festdag där man firar böcker, författare, läsning och värnar upphovsrätt och människors fria tillgång till information!


Och därför passar jag på att uppmärksamma en av de få böcker jag läst fler än en gång, nämligen "Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar" skriven av Lena Sundström. Uppmärkelsen av den här boken passar särskilt bra i dessa statsvetenskapstider.

Boken har ett par år på nacken. Den handlar om politik och om politik som man inte förstår - varesig författaren till boken eller läsaren. Lena Sundström följer spåren efter socialdemokratin.Vad hände med pensionssystemet, elmarknaden, alkoholpolitiken och solidariteten? När började socialdemokraterna låta som moderater, och moderaterna låta som socialdemokrater? Eller som Lena Sundström skriver på sin webbsida:

"Det jag inte förstår, förstår inte majoriteten av den svenska väljarkåren. Och om inte majoriteten av väljarkåren förstår vad det är som händer i det här landet, om folk inte vet vad det är de går och röstar på - egentligen - då har vi ett demokratiskt problem. "

Betyg: fem nobelpris i litteratur av fem möjliga. Läs den! Den är inte bara intressant - den är dessutom rolig, ibland till och med hysteriskt rolig.

BokDirreN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror faktiskt jag ska läsa om boken. Jag var inte så motiverad förra gången, men nu borde den fastna med tanke på våra ambitiösa studier. :-)

AnnaPanna

Plugghästen sa...

Ja, själv har jag också gått och lurat på att läsa den igen och nu verkar onekligen vara bästa tiden.