söndag 13 april 2008

Böcker från en annan del av verkligheten

Gårdagens DN innehåller ett intressant bokreportage med rubriken "Rapport från champagnehinkarna". Den tar fasta på den senaste boktrenden, att skriva om verkligheten från ett Stureplansperspektiv. "Snabba cash", "Parasiten" och "Morfin" är tre heta böcker som nämns inom genren. "Snabba cash" har vi redan avhandlat här på bloggen. De övriga två har jag inte hunnit läsa, men det kommer jag garanterat att göra.

En annan högaktuell bok som DN skriver om är "Vi som hade alla rätt" av journalisterna Kristina Thulin och Jenny Östergren. Den handlar om två kvinnor på en kommersiell Tv-kanal som brottas med höga ideal och krav. Höga krav på sig själv som hela tiden trissas upp på grund av omgivningens granskade blickar och den manliga normen som fortfarande styr inom medievärlden. Söndagens DN har en intervju med författarna. En intervju som gav mersmak. Det här är en bok som jag tror kommer skapa debatter på flera plan - jämställdhet och härskartekniker känns som två klockrena ämnen som borde ge eko i media framöver. Det är i alla fall min förhoppning.

Det är en tuff match jag går nu. Statsvetenskap v/s nya intressanta böcker. Det är tur att Dirren hjälper mig att hålla rätt fokus. :-)
AnnaPanna

Inga kommentarer: