måndag 10 mars 2008

-Två kursböcker och en stor burk valium, tack!

Två av böckerna till kursen "Svensk politik och förvaltning", som Annapanna och jag ska kvartsfartsläsa, hämtade jag ut idag på lunchen. Totalt ingår fyra böcker i fem-poängskursen, som blivit 7,5 poäng i det nya systemet.

Poängen bekymrade mig lite, eller inget alls, särskilt inte efter att bokhandlaren slängt fram de två tegelstenarna på disken. Jisses, två tätskrivna böcker - den ena på drygt 400 sidor dock med några svart-vita bilder i mitten, den andra på knappt 300 sidor då inklusive formler (vad har man formler till i statskunskap?).

Jag fick lätt andnöd och svår ångest redan vid första ögonkastet på mina två nya kurskompisar. Två var också frågorna som genast for genom mitt huvud:

- Vad har jag gett mig in på?
- Har jag överhuvudtaget något vett och sans?
Den sista behöver ni bloggläsare INTE svara på - jag tror jag vet svaret nämligen.

Jag irrade runt med mina två kursböcker i bokhandeln och funderade på vad som skulle kunna lugna ner mig. Då såg jag den; detta mästerverk till kurslitteratur = lättläst där författarna kommit till saken bara på 54 luftiga sidor: min egen skapelse "Skriv på högskolan". Och den fanns på två ställen i bokhandeln - liksom för att markera hur särskilt lättläst och välskriven den är.

Tack kära bokhandlare för det - nu kan jag spara alla valiumtabletter till själva kursen!

StudentDirreN

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har redan börjat knapra Valium...;-)

AnnaPanna