måndag 4 februari 2008

Bäckström är tillbaka!

I helgen fick jag ett kärt återseende med Evert Bäckström. (Om du har läst Leif GW Perssons böcker så vet du vem den alltid lika osympatiska Bäckström är). Bäckström är en avdankad polis som numera fördriver sina dagar på Polisens hittegodsavdelning. Bäckström hyser förakt för de flesta människor som inte liknar honom. Och det är det få som gör.

Hur som helst blev jag glad när Bäckström dök upp i "Faller fritt som i en dröm". Det tog nämligen en stund innan han gav sig till känna. Trots att jag retar mig på honom gör han boken mer levande genom sin burdusa framtoning. Jag hyser någon form av märklig hatkärlek till honom. Tänk att böcker kan få oss att älska eller hata en okänd människa. Det är fantastiskt och märkligt på samma gång.

AnnaPanna

2 kommentarer:

Dirren sa...

Håller med - Bäckström är en riktigt "kul kille". Hur var boken annars? Håller på och mal i "Den svarta" men vill verkligen läsa Leif GW Persson - är en av mina favvon.

Anonym sa...

Läsning pågår fortfarande. Boken är spännande. Den handlar om mordet på Olof Palme, dvs de har blåst nytt liv i utredningen.

Den svarta har jag lagt ner. Jag äste 200 sidor, men kom aldrig in i boken, utan fick hela tiden bläddra tillbaka,så nu har jag gett upp. Ibland väljer man fel böcker helt enkelt!

AP