måndag 28 januari 2008

Återfärgning

Ny hårfärg är kul - just när den är ny. Vad som händer efter någon månad är att den gamla hårfärgen träder fram igen, men bara lite längst in mot huvudet och särskilt tydligt mot benan (den så kallade fnaskranden).

När mitt hår växter och originalfärgen träder fram ser kontrasten mellan det färgade och utväxten ut som att jag är gråhårig - men det är jag inte. Själv definierar jag min hårfärg som råttfärgad - min dyrt betalda frissa kallar den för askblond - det finns många sätt att hålla kunder vid gott mod: ett är att hitta på snygga omskrivningar till kundernas egentliga hårfärg.

Inte desto mindre anser jag att jag är på tok för ung för att se gråhårig ut - särskilt då jag inte är det - vilket jag inte tillräckligt många gånger kan betona. Min frissa, samt alla mina hårfärgande arbetskamrater, har glatt förklarat för mig att jag måste ju färga utväxten vartefter och då ENDAST utväxten för annars blir kontrasten mellan det super-många-gånger färgade håret och den nyfärgade utväxten ändå tydlig. Att hålla på och dutta i hårbotten var 5-6 vecka verkar för mig som en evighetsgöra: vad har jag gett mig in på?!

Alltså har jag påbörjat projekt Återfärgning - back to nature. Instruktionen från frissan är = steg ett: gör en toning igen med en färg närmare din egen, gärna två gånger. Steg två: lägg på ljusa slingor för att sedan kunna låta håret växa och hoppas på att det ser något sånär naturligt ut.

Första toningen är gjord idag, med en färg köpt i samråd med frissan - helt enkelt av frissan. Vilken färg jag har nu vet jag inte. Enligt förpackningen, som gudskelov inte har någon bild, ska jag vara mörkblond.

Då är jag väl det då.

DirreN

Bilden visar hur jag såg ut före alla toningar och hårfärgningar - alltså hur jag tänkt mig se ut igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill ha dig brun och fin. Suck. ;-)

AnnaPanna