lördag 5 januari 2008

Släktkalas med Nisse Hult

Trettondagen - en dag att fira med tjocka släkten. Vi är hembjudna till svågern och svägerskan på mat. Där kryllar det av mostrar och fastrar, farmödrar i synnerhet och farföräldrar i allmänhet - en tapper skara som träffas regelbundet för att smörja kråset och utbyta senaste nytt.

Det börjar med att svägerskan berättar om sin senaste upplevelse på Blocket. Hon la i veckan ut husets förra soffgrupp, bestående av en tvåsits- och en tresitssoffa i tyg, med bild och bildtexten: "Finfin rökfri soffgrupp säljes för 1 000 kronor". Ett par dagar efter att hon lagt ut den får hon ett mail från "Nisse Hult". Nisse skriver: "Finfin? Är du med i de blindas förening, eller?". Soffgruppen är fortfarande osåld!

Det är skidåkning på tv - det har varit skidåkning på tv i många dagar. Vi sitter där i nya soffgruppen - en hörnsoffa denna gång - och tittar på den nya stora tv:n.



- Vad tycker du om tv:n farsan? säger svågern till sin far.
- Tja, det är lite suddig bild.
- Suddig bild - hur menar du? svarar svågern.
- Tja, det ser ut som det snöar.
- Jaa, svarar svågern tålmodigt, det snöar ganska bra i skidspåret just nu.

Skidåkningen fortsätter efter maten. Svärmor undrar när hon ser en skidåkare susa förbi en reklamskylt med texten Alice:
- Vilken Alice menar de?
- Alice Timander, svarar svårfar blixtsnabbt.
Ok, då vet vi, tänker vi andra.

Dags att lägga sig i diskussionen.
- Var hålls tävlingarna? frågar jag.
- I Krombacher, svarar någon som just när jag ställer frågan ser en reklamskylt med texten Krombacher.
Tysnad - ingen säger något - eller garvar som sig brukas mellan dessa replikskiften.
- Men, protesterar jag lamt då jag tycker mig känna igen logotypen, är inte Krombacher en ölsort?
Ingen svarar.

Så där, nu vet ni hur en helt vanligt trettondag firas i DirreN-släkten.

JulfirarDirreN

På bilden ser ni lite skidåkning, precis som jag såg på tv idag fast inte lika ändå. Bilden har jag för övrigt hämtat från http://www.freefoto.com/. Kanske är den tagen i den lilla mysiga alpbyn Krombacher ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att det bara är trettondagsafton en gång om året. ;-)

Den där Nisse Hult verkar för övrigt vara en kul prick. ;-)

AnnaPanna

Dirren sa...

Håller med. Ja, Nisse Hult verkar både ha gott om humor och tid...