lördag 5 januari 2008

Det värsta på ett ungefär

Sonen är allergisk - alltså spanar vi alltid efter ny mat som han kan äta. En veckohandlingsdag på allergiavdelningen stod plötsligt boken "Bjud alla - gott och lättlagat för allergiker" på hyllan och kostade bara 29 spänn. Dessutom fanns alla nyckelord med i titeln: allergiker, gott och framförallt lättlagat. Jag högg den direkt.

Mmm, massor av bra recept som ska testas av. Köttfärspajen var först ut i början av veckan och blev riktigt lyckad. Igår avancerade jag och gav mig på sidan 30: kyckling med asiatisk smak. Mina smaklökar kände ingefäran som träder fram i brytningen mellan kokosmjölk och lime med en hetta av peppar i bakgrunden INNAN jag ens hade handlat ingredienserna. Till detta kyckling och risnudlar - MUMS!

Väl hemma var jag riktigt hungrig och gjorde som vanligt när jag lagar mat - följer ingen som helst instruktion utan blandar ihop alltihopa på ett ungefär. Jag har samma filosofi när jag städar fast tvärtom: då tar jag det värsta. Och det var det värsta som blev resultatet av att laga mat på ett ungefär. När man har spansk peppar med i sammanhanget.

Rätten blev olidligt starkt. Jag själv, sambon och dottern bet ihop och åt - sonen fick rester från veckan - han tyckte gränsen för dålig matlagning var nådd =). Maten smakade bara peppar, vilket visade sig inte alls vara konstigt - jag skulle, enligt receptet, ha använt ungefär hälften så mycket. Att jag dessutom sköljde ner eländet med rött vin spädde egentligen bara på hettan. Dottern hittade lyckligtvis ett trick - några ischoklad som efterrätt tog bort det värsta...apropå det värsta.

Så tips till alla er som använder spansk peppar - läs receptet noggrant och inte på ett ungefär. Det blir mycket godare då.

MatlagningsDirren

På bilden ser ni rätten, som alltså finns på bokens framsida, som jag försökte göra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Matlagningskurs med Dirren vill jag gärna uppleva, iallafall om jag får testa den här typen av kulinariska rätter. När startar kursen? :-)

AnnaPanna

Dirren sa...

Matlagningskurs med mig - ja det blir en kort en...