lördag 1 december 2007

Spanska lektioner a´la AnnaPanna

Så här lät det i torsdagskväll i bastun hos fröken Isakson:

L börjar med att briljera med sina inslumrade spanskakunskaper. A ser ut som en fågelholk innan hon finner sig.

A: - Nu får du lära mig de viktigaste fraserna utifrån ett Anna-perspektiv. Jag ska inte bosätta mig i Barcelona. Kom igen nu. Börja med någon enkel hälsningsfras.
L: - Det heter buenas tardes, Anna.
A: - Buenas sardes.
L: - Nej, det är ett t i början, inte ett s.
A: - OK, buenas tardes gott folk.
L: - OK. Nu ska du lära dig säga Me llamo Anna
A: - Me llamo Anna.
L: - Nja, du ska uttala l som j som man säger i Mallorca.
A:- Ok. Me jjano Anna. (Nu börjar jag tröttna på hälsningsfraserna) Men du, nu går vi över till väsentligheterna tycker jag och börjar rabbla cerveza, sangria, vino tinto de la casa, vino blanco de la casa, aqua minerale, farmacia. Sådär, nu är jag nöjd med lektionen. Tack, L. :-)
L: - Suck. Du är omöjlig som alltid. ;-)

Sanning med en viss modifikation, eller vad säger du, fröken Isakson? :-)

AnnaPanna

3 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Hihi, precis. Men allt för showbiz eller hur?! ;-)

FilmDirren sa...

Hastas la vista babe - l`ll be back! Så kan du också säga om du träffar på någon riktig pudding!

Anonym sa...

Fröken Isakson: du har försått saken helt rätt. ;-)
Filmdirren: tack för tipset som jag säkert får användning för. ;-)

AnnaPanna