onsdag 26 december 2007

Årets julklapp

Årets julklapp hemma på min gata där jag bor var något mottagaren redan fått, kanske till och med köpt till sig själv, eller något sämre begagnat.

Min 14-åring och grannens 14-åring slog in julklappar VÄLDIGT länge dan före julafton. På julafton förstod jag varför.
Jag fick av dottern en tröja, skitsnygg, som jag själv köpte på Sisters i somras. Sonen fick ett gameboyspel som han fått tidigare en jul, 2003 möjligen, av mig och fadern. Min sambo fick en jätteskrynklig t-shirt som han säkert ägt i åtminstone tre år. Som utfyllnad i paketen låg reflexer och isskrapor som min dotter fått av Chickenbabe till ett lotteri och som blivit över.

Grann-14-åringen tog konceptet en nivå längre - hon gav sig själv ett stort paket med skor med avsändare mormor. Under själva paketutdelningen nekade mormodern bestämt till att hon skulle vara givare av detta paket då hon är millimeterrättvis mot barnbarnen och det här JÄTTELIKA paketet kom ju liksom från ingenstans och störde verkligen den balansen.

Tjejerna berättade sedan glatt hur de hade smygit omkring och kidnappat våra saker för att kunna slå in dem och ge dem till oss i julklapp. Vad ska man säga - proaktiv återvinning = miljösmart?

Nåväl, igår var familjen på juldagsmiddag hos våra vänner A och P. Det var förresten 24:e året i rad som, i varje fall jag, firar juldagen med dessa vänner. Med oss hade vi en julklapp - en sämre begagnad sådan. P hade nämligen gjort det stora misstaget att berätta vad han tyckte om vår köksklocka vid ett tidigare middagstillfälle. Sån´t kommer vi ihåg - sån´t åtgärdar vi.

Nu är P (o) lycklig ägare av denna IKEA-klocka som härstammar från början av -90-talet. Tips till P: kasta den inte - vi kommer att fråga efter den varje gång vi kommer på besök =)

JulDirren

Bilden längst upp är den fina IKEA-klockan i paket liggandes under vår urvackra gran. Bilden ovan är den fina IKEA-klockan strax innan den slås in. Bilderna är tagna av undertecknad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha, ha. Ni är roliga. Det här var en kul grej och något att tänka på när vännerna klagar på omoderna prylar. :-)

Att återanvända prylar är ju också en bra idé som konsumtionssamhälle skulle må bra av.

AnnaPanna