tisdag 18 december 2007

Böcker som berör

Trots ett hektiskt schema har jag hunnit med att plöja tre böcker på kort tid; "Livstid", "Den som vässar vargars tänder" och "Snabba cash".

"Livstid" - L. Marklund. Fortsättningen på "Nobels testamente" som tar sitt avstamp där vi läsare precis önskade oss en fortsättning på den tidigare boken, med branden i Bengtzon/Samuelssons villa. Ett polismord blir upptakten till ett nytt stort case för Bengtzon som samtidigt brottas med ett havererat äktenskap. I den här boken visar Bengtzon upp ett bredare känsloliv och vi får dela hennes ångest och frustration över livets krokiga bana. Trots tragedin som drabbat henne visar hon upp en energi och målmedvetenhet som ger boken ett bra driv. Betyg: 4 guldstjärnor.
"Den som vässar vargars tänder" - C. Rydberg. Jag har en tudelad inställning till författarens böcker. De balanserar alltid mot det överdrivna/psykotiska hållet, men av någon outgrundlig anledning dras jag till hennes böcker. Denna psykologiska thriller får mig flera gånger att vilja ge upp boken, men på grund av min nyfikenhet drivs jag hela tiden av att få veta vad som ligger bakom detta psykologiska spel som utspelar sig mellan ett syskonpar. Deras barndom ligger som en svart hinna över historien och återkommer med starka insikter genom hela historien. Boken är läsvärd, men ger en fadd eftersmak. Betyg: 3 guldstjärnor.
"Snabba cash" - J. Lapidus. Trygga lagom-landet skakas om ordenligt när Lapidus genomlyser den undre världen som kantas av penningtvätt, knark- och prostitutionsaffärer. Denna luckrativa affärsverksamhet ägnar sig såväl Stureplanskotletten som invandraren åt. Det är inte så mycket som skiljer dem åt när det finns stora pengar att tjäna. Det här är en bok som ger reflektion åt det samhälle vi lever i och jag började fundera över vilka "tvättar" som jag naivt snubblat igenom. Skrämmande insikter som blottlägger såväl svagheter som styrkor i det svenska rättsamhället. Betyg: 4 guldstjärnor.
AnnaPanna
Bilder: bokus.com

3 kommentarer:

Dirren sa...

Jisses vilken bokmal du är Annapanna!!! Önskar låna den där snabba cashen när det går bra.

Fröken Isakson sa...

Håller med dirren. JESUS, vilken bokmal. Önskar att jag läste lika mycket och snabbt =). Snabba Cash skulle jag också vilja läsa.

Anonym sa...

Böcker och läsning prioriteras alltid högt på min priolista. Dessutom funkar läsningen som en form av meditation för mig. :-)
Fr. Isakson: du kan låna cashen efter dirren om du vill.

AnnaPanna