lördag 15 december 2007

Livet går vidare

Jag är en priviligerad människa - jag har stressat runt hela veckan för att hinna göra allt som ska göras på jobbet och framförallt: hinna fixa allt som ska göras till julfesten som vi hade igår på tema Indien. Mer om den när bildbevisen kryper fram.

Nästa vecka ser ungefär likadan ut: planera möten våren 2008. Planera inför träffen med chefen då jag lägger fram min kompetensutvecklingsplan för 2008 = inte helt gratis för honom :). Träffa kompisar inför jul, handla julklappar, assistera vid köksrenovering och önska alla möjliga, och omöjliga God Jul!

Jag är en priviligerad människa för mitt fokus är just på det som brukar vara vid jul och terminsslut. Idag träffade jag en mamma som inget annat önskade än att den gamla vanliga julstressen också var hennes. Hennes tid står stilla - hennes liv har stannat. Hon kämpar med att försöka förstå att hennes son är död.

Att träffa henne påminner mig om att all julhets inte spelar någon större roll - det enda som spelar någon egentlig roll är att vi har varandra. Skit i alla julhets och inse att du redan har världens bästa julklapp: en son, en dotter, en man, en förälder, en vän.

Livet går vidare - i varje fall för oss andra!

Monica DirreN Olsson

3 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Vilken bra tankeställare man fick. Man är verkligen lyckligt lottad. So what om allt inte är tip top när julen infinner sig. Skänker en tankte till mamman med sorgen över sin förlorade son.

Stor kram Linda

Anonym sa...

Som sagt, det här ger perspektiv på tillvaron. Vårt samhälle är sjukt med tanke på alla krav vi har på oss för att leva det perfekta livet.
Det viktigaste vi har är trots att våra nära och kära. Vi behöver påminnas om det, ofta. Även jag skänker en tanke till familjen och till dig som är ett stöd för dem.

AP

Fröken A sa...

Hemskt. Tänk att det ska till sådana här tragedier för att man ska stanna upp i vardagen och vara tacksam för allt och alla man har omkring sig.