lördag 29 december 2007

Leka med ord

Som informatör är jag van att leka med ord. När jag dessutom får ljuga så öronen nästan trillar av blir jag nästan lyrisk. Leka med ord och ljuga är ett måste när det vankas spelkväll. Vännen U bjuder varje år in det gamla tjejgänget till en spelkväll. Så även i år. Ulli är inte bara traditionsbunden utan gillar att pyssla och laga mat så jag behövde inte gå hungrig dit. Eller hem. Hon hade länsat kylskåpet och smält ihop ett mini-julbord som gick åt som smör i solsken. Det var fler hungriga tjejer än jag där. Faktiskt. :-)

I år vässade vi våra ordkunskaper i det klassiska spelet Rappakalja, ett av mina favoritspel. Styrkt av julmat och dryck kände jag mig riktigt vass i formuleringarna och ljugtarmen var i fin form efter fyra dagars social samvaro med släkten och J. ;-)

Vi fick ljuga om datum, filmer, ord och personer. Favoriten nummer 1 blev i år ordet "gangeballe" som väckte många och långa skrattsalvor. Trots att ordet väcker associationer åt det icke-rumsrena hållet var det ingen som röstade på det ordet. Jag trodde att S hade hittat på det, S trodde att jag hade hittat på det, U trodde att Å.K hade hittat på det och Å.K trodde att jag hade hittat på det (igen!) och Å.W trodde att S hade hittat på det. Som ni märker har vi inte höga tankar om varandra när vi utmanar varandra i spel. :-)

Rätta ordet då? Gangeballe betyder "man som ivrigt jagar efter kvinnor". Inte illa, eller hur? Jag undrar när det är lämpligt att använda det uttrycket. Kanske när jag kommunicerar med den äldre generationen på jobbet? ;-)

Min förklaring av ordet funkade också ganska bra. Jag lyckades lura två av medspelarna; "Gangeballe är ett slanguttryck för bollsport som främst används av den äldre befolkningen på Gotland."
AnnaPanna
Bildkälla: nelostuote.fi
Ps. Som pricken över i:et kom det en försenad tomtenisse hem till vår boning igår. Med ett hårt paket som innehöll ett ordspel! Nu är det snart dags att utmana J på en ordduell. :-)

2 kommentarer:

Dirren sa...

Ljuga och äta = mina två favoritsysselsättningar. Ring mig nästa gång det blir aktuellt =)

Anonym sa...

He, he. Jag är inte förvånad. :-) Jag ska nog se till att du får utmana mig i ett parti Alias (som tomtens paket innehöll) under 2008.

AP