torsdag 27 december 2007

Internationellt julbord och släktorgier

Sådär. Nu är vi tillbaka efter årets Eriksgata. Det har varit trevligt och intensivt. Mycket julmat, klappar och umgänge. Vi har avnjutit ett internationellt julbord som heter duga. Vi avverkade tre länder på julafton eller fyra om snapsen räknas. :-) Alla barn, oavsett ålder hade varit snälla sa tomten. Däremot fick tomten en utskällning. Av bushunden Leo. Det är ju inte varje dag en röd farbror kommer på besök, så jag förstår honom.

Att ge en fullständigt resumé av Eriksgatan är alldeles för krävande efter fyra dagars lojhet. Jag sträcker mig till att lista några händelser som gav en extra knorr.

Julens dynamit: svågerns mor, som trots hennes aktningsfulla ålder, 85 år firar lika länge och intensivt som vi andra "ynglingar".
Julens kvicksilver: hunden Leo som for runt som en oljad blixt tills han somnade i en liten hög på dörrmattan.
Julens historia: svärfars historia om ett besök på vaccinationskliniken som slutade med en naken karl på britsen.
Julens koordinator: syster som koordinerade ihop det fantastiska internationella julbordet.
Julens kocka: svärmor som år ut och år in fixar en strålande juldagsmiddag för släkt och bihang.
Julens julklapp: systerdotterns julklapp till mig och J. Två dekorerade pepparkakor som föreställer mig och J. Hon hade till och med fått med J:s kamera. Imponerande.
Julens sjukling: i år var det min tur att drabbas av "lärarsjukan"* som min svägerska kallar den. En halsinfektion fick mig att hålla en låg ton i jul.

Tack familj, släkt och vänner för en angenäm jul!

AnnaPanna
* Lärarsjukan inträffar när terminen är slut och sommar- eller vinterlovet infaller.

2 kommentarer:

Dirren sa...

Det låter som du också har haft en bra jul, trots halsont. Ok, nu förstår jag varför vi vanliga semesterlönearbetare sällan blir sjuka = vi har inga långa lov ;)

Anonym sa...

Julfirandet löpte fint. :-) Däremot är jag tveksam till att även nästa år göra om samma Eriksgata. Tur att det är ett år kvar tills besluten ska tas.

AnnaPanna