söndag 23 december 2007

Compact jul-living

Städa och pynta, dricka glögg och mysa vid julgranen - jojo - sån´t kan man glömma hemma hos mig. Som regelbundna bloggläsare vet renoverar vi köket just nu, alltså över jul, vilket innebär att vardagsrummet är överbelamrat med diverse köksutrustning - gammal som ny. Tanken att klämma in en julgran där fanns inte överhuvudtaget hos mig.
Så frågade 12-åringen i torsdags: - När ska vi ta in julgranen?
- Vilken julgran? frågade jag förvirrat. Han tittade lite irriterat på mig, nog för att han vet att hans mamma är trög men SÅ TRÖG...
Jag förstod vad jag höll på att göra, fullständigt förstöra hans liv, så jag passade blixtsnabbt tillbaka: - Var tycker du att den ska stå?
Sen var det bara ut och köpa julgran, en liten julgran.
Och nu ser det ut så här i vårt vardagsrum: liten julgran inklämt i ett litet hörn strax brevid köksbord, stommar till nya köksskåp - lyckligtvis inte hopmonterade ännu för då tar de ännu större plats samt en ny ugn och spishäll. Diverse verktyg här och där - på bilden ligger det en såg ovanpå spishällen, fast den syns inte för ovanpå sågen ligger en blå fleecetröja. Och brevid den finns några soffkuddar på tork, då det är fullproppat i tvättstugan!


Apropå tvättstugen - där är ju alltid fullt och ni vet - tvättprocessen hemma hos mig är full med buggar - så i vårt jättejättejätte-överfulla vardagsrum, där man till jul vanligen ska sitta och mysa med glögg - finns också detta hörn: Tvätthörnet med ren tvätt som "någon" person förväntas sorteras och/eller strykas.
På det stora skåpet finns förresten de nyinköpta kastrullerna - vi har köpt en induktionshäll med boosterfunktion (det ni!!!) och då måste man ju ha nya kastruller. Fast de får just nu inte plats i vårt kök.

God Jul önskar DirreN

Ett stort tack till familjens sponsorer julen 2007:
  • Mor och far som står för mat på julafton
  • A och P som bjudit hem oss på juldagen
  • Moster och morbror som bullar upp på annandagen
  • Samt A och M som förstår att detta är ett långvarigt projekt och befriat oss från stök på nyårsafton

1 kommentar:

Anonym sa...

Trots det tillfälliga kaoset tycker jag ni verkar ha en sund inställning till julen. Det sociala umgänget är ju faktiskt det viktigaste på julen hälsar AnnaPanna.