tisdag 25 december 2007

Barnuppfostran

Mina barn är väldigt väluppfostrade. De går från klarhet till klarhet.

Som till exempel på julafton. Mormor och morfar bjuder på julbord. Farmor och farfar är också inbjudna. Vi får kaffe och lussebullar, glögg och pepparkakor. Snart nog är det dags för mat. Morfar går runt och frågar alla vad de vill ha att dricka.

- Har du vodka? frågar min 12-åring. Morfar låtsas inte höra. 12-åringen och jag skrattar hysteriskt.

Väl vid matbordet får faktiskt, vi som fyllt 20, ett litet glas med en kryddad vodkablandning. Mormor höjer glaset och ska skåla med ett God Jul!
- Vänta nu, säger min 14-åring. Ska vi inte sjunga?

- Ok, svarar mormor. Vaddå?

I det här läget förväntar man sig Hej tomtegubbar eller Gläns över sjö och strand, men nejdå, det blir Hua för en julafton.

- Ja, den är bra, svarar 12-åringen varpå jag och mina barn trestämmigt sjunger (eller ylar):

"Hua för en julafton, hua för en jul
ungarna sket i våffeljärnet
och klämde åt"

Hua för en julafton, är en snapsvisa mina barn är uppvuxna med. Upphovsmannen är vår kamrat P.L som brukar sjunga den året om - bara han får en snaps. Och ibland även ändå.
- Jaha, den var ju...annorlunda..., säger mormor som får chansen att höra den två gånger till eftersom det ska skålas två gånger till.

Och nej, jag har inte Homer Simpson som förebild när det kommer till barnuppfostran - fast man kanske kan tro det.

JulDirren

Den fina julgranskulan kommer från http://www.freefoto.com/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den där snapssången ska jag lägga på minnet inför kommande tillställningar. :-)

AnnaPanna

SångfågelDirren sa...

Ja, visst är den bra =)

Anonym sa...

Hahaha! Den är underbar! Min familj sjunger den året om! MINST trestämmigt! Har en annan till dig, voj voj vad je vet men ja kan int säga. Voj voj vad je vet men jag kan int säga. Fire fötter i mammas sääääääng.... Å pappa e int heeeemmaaaaa! //Jenny