lördag 10 november 2007

Fredagsnöje

Igår hade jag en kväll med flickorna (fröken A och den femte kvinnan) på stan. Vi började kvällen med en god middag på Grappa och avslutade med ett biobesök.

Maten på Grappa höll bra klass och även servicen. Det är alltid kul att bli ompysslad av unga manliga servitörer. Speciellt när de har glimten i ögat. ;-)

Filmen för kvällen var "Solstorm" (av författaren Åsa Larsson) med Izabella Scorupco i huvudrollen. Den rollen axlade hon bra och trots att jag har varit ganska lojt intresserad av Larssons böcker blev jag imponerad av storyn. Den höll bra tempo filmen igenom och var inte särskilt förutsägbar. Bara lite. Mikael Persbrandt gjorde bra ifrån sig som herre i guds hus. Det som slog mig när jag såg filmen var denna masspsykos som människorna blev utsatta för. Den kändes skrämmande och är nog ganska vanlig i vissa religiösa kretsar. De två barnen i filmen, Sara och Lova gjorde strålande insatser och fick mig att skratta högt vid flera tillfällen. Dessutom verkar Kiruna vara en vacker stad, i alla fall vintertid.
Betyg: tre halvskapliga guldstjärnor.
Helgfiraren Annapanna
Bild: moviezine.se

3 kommentarer:

Lex sa...

Vill se den filmen! hoppas kunna göra det snart! Den var skaplig i allafall då?

Annapanna sa...

Lex: ja, den höll hyfsad klass. Helt klart sevärd.

Anonym sa...

En riktigt bra kväll - god mat, bra film och trevligt sällskap!

A