onsdag 7 november 2007

En röst i mitt huvud

"I Hagnesta Hill bland dom identiska husen
Rycker vi till, reklamen avbryts för sport

Ingenting, först kom ingenting
Sen kom ingenting, sen kom ingenting
Men ingenting är ingenting

Dom jävlarna tog oss en efter en
Dom ljög och bedrog oss med sanningen"

Fattar ni vad svårt det är att vara på kurs heldag när man har Jocke Berg sjungandes "Ingenting" i huvudet - också heldag?! Så har det varit för mig idag onsdag - heldag.

Jag har lärt mig att processdokumentera och det är bra grejer det. Hur hittar man brister i en process för att kunna förbättra och effektivisera. Det är väl egentligen drivkraften i hela informatörsuppdraget - att kunna förbättra och förenkla. Kan inte påstå att jag blev någon hejare på processdokumentation och glädjer mig därför särskilt mycket åt dag två som ingår i grundkurspaketet. För det är inte så enkelt som det praktikfallet vi jobbade kring - tvättprocessen. Input = smutsig tvätt. Processen = tvätta. Output = ren tvätt i förvaringsutrymme. Om den processen nu kan betecknas som enkel!!!

Ambitiös som jag är gjorde jag en test-á-tvättprocess-kartläggningsmöjlighet vid middagsbordet. Stötte genast på motstånd från presumtiva processdeltagare C = -"Vaddå, har vi ett problem. Näää, i varje fall inte jag". Test-á-processgrejen resulterade i en akut utbildningsinsats av presumtive processdeltagare D, vilken inte ens visste hur man sorterade smutstvätt eller sätter igång maskinen - än mindre var tvättmedlet ska vara. Kanske tänkte presumtive processdeltagare D som Jocke B. sjunger: -"Jag ska göra nånting, jag ska slå er med häpnad."

Från Ingenting-läget...

Nog om processer. Och Ingenting. Imorgon samlas Malva. Det är en process i sig. Och minsann någonting!

ProcessDirren

1 kommentar:

Anonym sa...

Vojne, Kent och processdokumentera på en gång. Det är inte enkelt, även om du är en dirre! ;-)

Annpanna