tisdag 2 oktober 2007

Bokmässan - min julafton

Ja, då har man hämtat sig efter helgens alla intryck av bokmässan. Man hade velat släpa hem mycket mer litteratur än vad man gjorde men både plånboken och armmusklerna hade sin begränsingar. Till en början med måste man beröma de duktiga författarna som vi lyssnade till under miniseminarierna. Unni Drougge, Kajsa Ingemarsson och Katerina Janouch hade verkligen förmåga att få sin publik intresserad av sina nya böcker. Seminariet med författarna till Svensk maffia var också både intressant och spännande - tre poliser och två väktare var närvarande i lokalen.
Maten var det inget fel på heller förutom de hutlösa priserna - godast var givetvis den giganstiska kulglassen. Däremot var det väldigt få kändisar i själva utställningslokalen.

I utställningsdelen fanns nog allt man kan tänka sig - facklitteratur, skönlitteratur, barnböcker, atikvariat, tidningar av alla de slag. Nya pocketböcker kunde man fynda för 25:- och inbundna för 150-170:-. Tidningar för 20-25:-. Det blev lite av varje i mina påsar. Böckerna kommer i vanlig ordning att presenteras när de har blivit lästa. Till sambon inhandlades Leif G W Perssons nya bok Faller fritt som i en dröm om polisen Lars Martin Johansson. Denna krimminalserie är väldigt bra och kan varmt rekommenderas. Jag hoppas att figuren Bäckström - en klassisk snuskig mansgris - även dyker upp i denna nya bok.
-
För övrigt kan jag rapportera lite dråpligheter från helgen. Gothia Towers skybar Heaven 23 på just 23 våningen var verkligen ett bottennapp - först fick vi köa nere i vestibulen innan vi kunde åka upp, trots att klockan bara var 18. När vi äntligen kom upp fick vi inte komma in i baren om vi inte hängde in typ alla våra kläder. När jag frågade om vakten inte kunde göra ett undantag för oss - vi vill inte köa till garderoberna utan ville ta en snabb drink - sa han lite högdraget "att så går det inte till och det vet du också..." då vände jag på klacken medan han fortsatte att prata. Stackars Annapanna - hon hade längtat efter barens "godissaker". Men sådana aphjärnor pallar jag inte med - vakten kunde vänligen sagt att tyvärr kunde han inte göra något undantag, men att han gärna såg att vi hängde av oss så att vi kunde bli serverade. Kanske ska man tipsa Gothia Towers om att ta ett snack med sin vaktpersonal...

Den andra incidenten kunde slutat med panik. Vandrarhemmet hade nämligen glömt att ge oss portkoden, så där stod vi utanför på en ödslig gata vid 24-tiden med en nyckel som vi inte kunde öppna med! Annapanna började genast angripa knappsatsen utan någon framgång. Efter några få minuter skymtade jag ett gubbgäng som var påväg mot oss. Vilken lycka! De skulle också in på vandrahemmet och de hade portkoden - så det löste sig för oss, vi kom in och de fick hjälpa två kvinnor i nöd.

En trevlig, rolig och väldigt bra helg på många sätt. Ännu roligare hade det varit om hela Malva-gänget varit med. Hoppas att det blir större uppslutning nästa år. En gång bokmässa - alltid bokmässa (?).

A - med många olästa böcker i bokhyllan.

(Boken är från http://www.bokus.se/)

4 kommentarer:

Bokmässan2008Dirren sa...

Ja, varför inte boka in bokmässan så snart vi vet när den är! Då kanske vi kan hitta ett hotellrum istället så att vi kan komma och gå lite mer som vi vill.

Moster sa...

Men Sanna då har du tappat din "charm" :) jag har aldrig behövt hänga in min jacka/kappa när jag varit där !!!

Anonym sa...

Så bra att du skrev recensionen A. Jag är lätt utmattad efter två intensiva dagar på jobbet. Nu ser jag fram emot fezt som det blir imorgon.

Annapanna

Anonym sa...

Moster: Ja, uppenbarligen behöver jag lära mig ett och annat. Det brukar funka - men den här gången vet jag inte vad som hände - kanske aphjärnan var oemottaglig för skånsk charm?!

A