torsdag 6 september 2007

Kurs och byråkratiska begrepp

Idag har jag varit på kurs. Jag har försökt lära mig vårt nya ärendehanteringssystem. Det var inte busenkelt, vilket jag trodde som van datoranvändare. Det var många flikar att gå vilse mellan och det gjorde jag några gånger. Det roligaste på kursen var att jag förde in ett nytt ord i den byråkratiska vokabulären, MISSIL*. Vissa kurskamrater skrattade så tårarna rann när jag yttrade det laddade ordet istället för det rätta, och även jag. ;-)

Så nu går jag under benämningen missilen. Ett ganska fint smeknamn tycker jag. :-)

Ordvrängaren Annapanna

* För er icke-byråkrater var det ordet missiv som jag missuppfattade. Det betyder ungefär följebrev som en myndighet skickar till en annan myndighet. Inte för att det är ett tydligt begrepp, men det används i byråkratin.

3 kommentarer:

ByråkratDirren sa...

Vet du vad: anhängiggöra, belöpa, eljest och erinran betyder då?

ByråkratDirren sa...

Vet du vad: anhängiggöra, belöpa, eljest och erinran betyder då?

Anonym sa...

Låt mig kolla i SAOL först. Jag återkommer. ;-)

Annapanna