söndag 5 augusti 2007

Träningsläger

Nu har jag haft två intensiva dagar med golfträning. Jag och min kamrat A gjorde en dag på Eskilstuna gk och en dag på Sundbyholms lilla pay-and-play bana. Och vad har vi då tränat inför? Jo, för att få bli en riktig golfare ska man till och börja med göra ett praktikprov som innebär:
  • Putting
    Putta nio hål på övningsgreen med avstånd mellan 3 och 8 meter.
    Godkänd: Högst 23 puttar över nio hål
  • Långa inslagsspel över hinder
    Slå 10 bollar från 20 meter utanför green över ett hinder.
    Godkänd: 5 bollar på green

  • Korta inslagsspel
    Slå 10 bollar från cirka 3 meter utanför green och cirka 10 meter till hål.
    Godkänd: 5 bollar inom en radie av cirka 2 meter från hål

  • Bunkerslag från greenbunker
    Slå 4 bollar från en greenbunker.
    Godkänd: 2 bollar på green. Du ska träffa sanden först.

  • Lång slag, övning i tre delar
    1) Slå minst 40 meter med järn 7-9
    2) Slå minst 60 metter med järn 4-6
    3) Slå minst 90 meter med utslagsklubba från peg med järn 3, trä eller metalwood.
    Slå fem bollar per avstånd. Bollen ska lyfta från marken.
    Godkänd: 3 bollar korrekt på varje avstånd.
Och hur har ligger vi då till? Långa slag = OK. Långa inslagsspel över hinder = OK. Putting = OK vid koncentration. Korta inslagsspel = nja, men kan nog funka med lite mer träning. Bunkerslag = nähä, massor av mer träning behövs.

Dessutom är det kanske snart dax att börja lära sig reglerna så att man kan klara av teoriprovet. Men där går nog gränsen för i år. Att dessutom gå två fadderronder med minst 15 poäng för att få göra spelprovet för grönt kort, där vi alltså behöver ha 18 poäng, får nog ses som projekt 2008. Men jag och min kamrat misströstar inte, utan konstaterar att för drygt 3 månader sedan hade inte någon av oss ens hållt i en klubba och nu är vi så här himla duktiga ändå!

GolfDirren

Mycket frisk luft och motion i naturen får man när man ska ta grönt kort. Bilden med allt detta kommer från www.freefoto.com

2 kommentarer:

sa sa...

Lycka till!

Dirren sa...

Tack - det behöver jag. Har kommit hem efter en fadderrunda på Eskilstuna. Tja, det går framåt: sakta men osäkert. Imorgon blir åtminstone en helt golffri dag med sol, bad och glass i stället. Behöver vila mina golfmuskler i armarna.