fredag 20 juli 2007

SEMESTER!

Underbara, härliga och starkt efterlängtade semestern är här! Snart har jag jobbat min sista dag - sedan ligger fyra lediga och lata veckor tillsammans med sambon framför mig.
Semestern inleds i morgon med en kryssning till Lettlands huvudstad Riga tillsammans med Siv och polisen. Vi brukar kryssa på den sju haven tillsammans och denna gången blev det Riga som liknats vid ett nordligt Paris. Riga beskrivs som en stolt stad, en stad av vatten och palats, av kaféer och kastanjekantade avenyer. Uppför floden Daugava seglar Östersjöfärjorna för att ankra mot en fond av slanka kyrkspiror, höghus och tegeltak. Riga är en unik och tilltalande symbios av medeltid, slösaktigt 1800-tal och finurliga spjutspetsar mot 2000-talet.
-
Den 30 juli har Pappsen kidnappats till Mälardalen! Mina föräldrar tillhör den sortens föräldrar som ogärna lämnar hemmets trygga vrå för att besöka sin äldsta dotter - men om de blir kidnappade då har de ju inget val! Tilltaget brukar dock i slutändan vara väldigt uppskattat. Under dessa dagar blir det förhoppningsvis några små utflykter i omgivningarna.

Vecka 32 kommer sambon och jag att spendera i Skåne, företrädesvis i Malmö och Simrishamn. I Malmö kommer vi att hälsa på min kära barndomskamrat P med sambon J och Lilla T. Det ser jag verkligen framemot - saknar min vän som dessutom med den äran även hon avlagt jur. kand. examen denna vår. När vi är i Simpan hoppas jag verkligen att det blir skapligt väder så att man kan promenera längs stranden och dricka kaffe hemma på mormor och morfars altan.
-
Berlin-resan under vår sista vecka kommer att avrunda semstern. Berlin verkar vara riktigt hett och inne. Mycket att se, uppleva och shoppa! Sambons utmärkta tyskakunskaper kommer väl till pass. En och annan schnitzel kommer säker att ätas tillsammans med något torrt tyskt vin.
-
Oavsett om ni redan haft semester eller om ni väntar på den - önskar jag er alla en trevlig andra hälft på sommaren. Inte nog med att jag tar semester från jobbet - jag kommer även att ta bloggsemester eftersom jag inte komma att ha tillgång till internet under semesterveckorna. På åter-bloggande i slutet av augusti. Tingeling!
-
A
-
De två översta bilderna av Riga är ifrån http://www.reseguiden.se/, karta år ifrån http://www.skane.se/

4 kommentarer:

Dirren sa...

Ha en bra semester - vilket du verkar ha alla förutsättningar för. Trist att du semestrar från bloggen också - dax att koppla upp sig lite mer kanske ;)

Fröken Isakson sa...

Hoppas du får en kanonsemester. Ni verkar få fullt upp - härligt!

Anonym sa...

Hälsa Prag (drick god öl/vin och besök muséet vi rekommderat) och Simpan (ät rökt fisk för oss också och köp med er Da Vinchidryck som ni får bjuda på i höst) ;-)

Vi ses!

Annapanna och Messias :-)

Anonym sa...

Jag har fått solsting! Jag menar ju självklart Riga, he,he.

Annapanna