tisdag 10 juli 2007

Högsta betyg utdelas!

Högsta betyg utdelas kanske inte helt oväntat till Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Förmodligen är jag bland dem sista som läser Larssons debutroman - så recension och betyg är kanske onödigt i detta sammanhang. Historien är oerhört spännande och näst intill gastkramande. Karaktären Lisbeth Salander är en märklig kvinna som inte släpper taget om läsaren, inte ens efter att boken är slutläst. Tillhör du den lyckliga skaran som ännu inte stiftat bekantskap med Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist - Grattis! Är det någon bok som du ska läsa denna sommaren så är det denna. Kriminalromaner blir inte bättre än så här! Tack och lov för att jag kan kasta mig över Flickan som lekte med elden.

I inledningen till Män som hatar kvinnor döms Mikael Blomkvist, ekonomireporter, till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år.

Henrik Vanger får årligen på sin födelsedag en påminnelse per post som gör att han inte kan släppa tanken på att hon fortfarande finns i livet. Uppdraget ser till en början hopplöst ut och han behöver hjälp med research. Han får tips om Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher. Tillsammans är Blomkvist och Salander ett omaka par men utgör ett oslagbart team, och de kommer allt närmare lösningen på gåtan Harriet.

A

Bilden är från http://www.manpocket.se/

2 kommentarer:

Dirren sa...

Du kan vara lycklig som har del två kvar: Flickan som lekte med elden. Jag avslutade den igår och den är precis lika bra som ettan. Jag i min tur är lycklig som har del tre kvar: Luftslottet som sprängdes. Jag försökte börja på den igår kväll, men ögonen gick i kors så jag har något att se fram emot i kväll.

Anonym sa...

Hallå, hallå bokmalar! Nu får ni lova mig att inte skriva någon recension av Luftslottet eftersom jag ska läsa den på semestern som typ börjar om 100 veckor. PROMISE GIRLS? (Annars blir det spanky, spanky när vi ses nästa gång. ;-))

Annapanna