onsdag 18 juli 2007

Dagens filosofiska tanke

I dag fick jag ett mail från kusin-vitamin som gick ut på att man varje morgon har två val att göra - antingen väljer man att vara på gott humör eller att vara på dåligt humör. Det där är kanske inte alltid så lätt men även i böckerna i ledarskapsutbildningen poängterades det att man i varje situation har ett val. Du väljer hur du vill reagera på en situation och hur situationen och människor ska påverka ditt liv. Kusin-vitamins tips är att tänka så här när det känns för j-ligt:

Jag är tacksam...
  • för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.

  • för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner.

  • för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.

  • för att gräsmattan behöver klippas, fönster tvättas och hängrännor som måste rensas, jag har ett eget hem.

  • för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt.

  • för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag har tillgång till en bil.

  • för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.

  • för gallskrik eftersom det betyder att jag kan höra.

  • för tvätthögen eftersom det betyder att jag har kläder att ta på mig.

  • för trötthet i slutet av dagen - jag har kunnat arbeta hårt.

  • för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.

Hela denna vecka har jag varit på superbra humör...endast 3 arbetsdagar kvar till semestern!

A

Bilden är från www.fotoakuten.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Även Mia Törnblom och Kay Pollack kvalar in i positiva tankar-klubben, liksom din kusin-vitamins kloka ord.

Ganska självklara saker egentligen, men som lätt glöms bort.

AP