torsdag 26 juli 2007

80/20 och 70/30

I tisdags tog jag mig en privatlektion i golf. Anledningen var att jag inte kunde chippa - jag förstod inte slaget, varesig teoretiskt eller praktiskt. Som ni förstår av mina blogginlägg har min golfträningsmetodik gått ut på att gneta omkring så mycket som möjligt på banan. Och resultatet har sett ut ungefär så här: fint utslag på sisådär 90-100 meter, halvskapligt slag med järn 7:an nästan fram till green. Här börjar problemen - nu ska jag in på green och ska därför chippa vilket jag inte kunnat. Bollen rullar på och av green, gång på gång och alltför många slag avverkas.

Exakt 25 minuter tog min privatlektion och jag förstod direkt vad jag gjort för fel - det satt i huvudet! Jag skulle ju tänka putt hela slaget ut - jisses så lätt det blev. Så i värsta entusiasmen gick vi på pitchslaget också som med ett råd från golfpron satt som en smäck.

Mitt träningsupplägg är nu ändrat efter följande förtydligande från tränaren: en nybörjare som ska lära sig golf bör lägga ner 80 % av golfandet på träningsbanor och 20 % av att gå på banan. Att kunna chippa, pitcha och putta är viktigt då det är tre ovärderliga slag i närspelet som utgör cirka 70 % av golfspelandet.

Det tog alltså tre månander för mig att fatta hur jag ska lägga upp min golfträning: första tiden var jag totalt förvirrande med nya intryck och blandade känslor inför mina möjligheter att bli golfare, därefter kom "nu-j*vlar" perioden då jag bestämde mig för att här ska golfas med massor av spring på banan. Nu har läget stabiliserat sig: jag vet vad jag inte vet och jag vet vad jag behöver göra, jag förstår att golf är massor av medveten träning och att som vanligt: glöm genvägarna.

Och, det bästa av allt - nu kan jag chippa!

GolfDirren

Gräs ser man mycket av när man tränar golf. Bilden på gräset kommer från http://www.freefoto.com/

Inga kommentarer: