torsdag 28 juni 2007

"Mitt första liv"

Boktipsen fortsätter att hagla över bloggen. Denna gång är det Bodil Malmstens bok "Mitt första liv" som handlar om den för varje dag allt mer fantastiska barndomen i en by i mellersta Norrlands fjälltrakter. Det är glesbygd och fräknar, norrsken och underläge, storstäder inte lika verkliga som hembyn. Bland annat berättar Malmsten om sitt livs, än i dag, värsta upplevelse. Boken är illustrerad med teckningar och fotografier ur hennes familjealbum. Malmsten är en underlig och väldigt intressant författare med en skarp humor och en förmåga till självreflektion som troligen är unik i den svenska litteraturen. Vad tycker ni om följande citat? Är de inte underbara?

"Att jag skulle dö är lika otänkbart som att jag blir sexti, det faller på sin egen orimlighet."

"Jag läste inte för att fly - det var inte av livsfeghet jag läste, jag läste för att konfronteras med det jag inte visste, jag läste av mod. Att flytta ut ur sin egen och in i en annan hjärna är den största resa en människa kan göra utan att dö"

När jag ändå är inne på Malmsten vill jag puffa för hennes bok "Priset på vattnet i Finistère". Som jag tycker man ska läsa före "Mitt första liv". Med sin sedvanliga träffsäkra humor och insikt om livet i stort berättar hon om hur det är att våga bryta upp, att odla sin trädgård och hitta andrum. Hon skriver att det inte är en slump att hon flyttat till Finistère eftersom det finns ingen slump för en erfaren kvinna. På samma sätt som det finns en partner för varje människa, finns det en plats. Det gäller bara att hitta sin bland de miljarder som tillhör någon annan. Det gäller att vara vaken, det gäller att välja. Malmstens plats ligger där jorden tar slut i Europa – fin des terres – Finistère.

Junior A

Bilden är från http://www.bokus.se/
Kolla gärna in Malmstens blogg på http://www.finistere.se/

Inga kommentarer: