tisdag 19 juni 2007

Ett nytt fall för Brunetti

Jag har under ett par års tid roat mig med att följa krimilakommisarie Brunetti i Venedig. Han är en sympatisk huvudperson i Donna Leons böcker. Till skillnad från många andra deckarhjältar och kriminalkommisarier är han lyckligt gift med en kvinna i karriären med vilken han har två barn. Brunetti är en samhällsengagerad polis med en vänlig själ. I Donna Leons böcker får man en inblick i Italiens nätverk av politiker, maffia och medier. Boven i dramat hamnar sällan i fängelse eftersom det ofta är så det ser ut i verkligheten...

I Mäktiga vänner får Brunneti besök av en ung man, Franco Rossi, som förklarar att familjens lägenhet inte existerar och riskerar att rivas. När chocken lagt sig börjar Brunetti genast fundera på vem i Venedigs korrupta system som kan hjälpa honom ur den här knipan. När Rossi plötsligt dör till följd av ett fall från en byggnadsställning misstänker Brunetti att något inte står rätt till. Undersökningarna leder honom in i en intrikat härva av mutor och lånehajar som leder till en av Venedigs äldsta och finaste familjer.

Trots att romanen belönats med CWA Silver Daggard-priset tycker jag inte att den är lika bra som tidigare romaner om Brunetti. Jag brukar ha svårt att lägga ifrån mig bra böcker, men den här gången tog det en vecka innan boken var färdigläst. Inte dålig men inte heller toppenbetyg. Däremot tycker jag verkligen att man ska stifta bekantskap med Brunetti. Klädd för döden och Natt i Venedig är toppen-bra. Leon är väldigt bra på personporträtt och att beskriva staden Vendig - jag blir lika sugen varje gång på att beställa en resa dit.

Junior A

Bilden är från http://www.manpocket.se/

Inga kommentarer: