söndag 27 maj 2007

Studie-insikter

Idag har jag lämnat in min fjärde inlämningsuppgift på ledarskapskursen. Även om jag är väldigt nöjd med kursen och det jag har lärt mig, ser jag faktiskt framemot att få tillbaka lite mer ledig tid, när studierna är klara i mitten av juni. Speciellt när solen skiner utanför fönstret. Tänkte att jag skulle dela med mig två tänkvärda och träffsäkra beskrivningar hämtade från Adizes bok Ledarskapets fallgropar:

Peters princip
I ett hierarkiskt system tenderar varje anställd att avancera till sin inkompetensnivå.
Slutsats 1: Om tiden och antalet trappsteg är tillräckliga kommer varje anställd att klättra till och stanna på en nivå högre än hans kompetens.
Slutsats 2: Med tiden kommer alla befattningar att innehas av någon som är inkompetent att sköta uppgiften.

Peters trånga passage
I en hierarki kan varken dina egna ansträgningar eller chefens draghjälp hjälpa dig om nästa avsats är upptagen av någon som nått sin inkompetensnivå.

-
Trevlig söndag på er!

Junior A

Inga kommentarer: