söndag 6 maj 2007

In the bunker

Ännu en lördag med golfträning: nu har jag lärt mig alla grundslag - alltså rent teoretiskt. Första passet gjorde min grupp på Rangen där vi tränade pitch och swing. Pitch är - eller ska vara - ett slag där bollen ska gå högt och kort i luften och stanna i princip på nedslagsplatsen. Bra att ha slag i exempelvis en bunker. Pitchslaget är inte helt enkelt men åtminstone bättre än chippen som vi tränade på igen efter lunchen. Swingen, däremot, är nog mitt bästa slag - ibland får jag in sååååå fina träffar.

"Magistern" undrade om jag hade varit där och tränat själv. Jag var ju tvungen att säga som det var: Näää tyvärr, en liten irriterande detalj har kommit emellan mig och mitt golfliv - ja, hela min fritid förstörs av denna tidskrävande och ständigt återkommande syssla nämligen: arbete! Han såg medlidande och förstående på mig - jag förstod att han tänkte på alla de andra lovande golfare som stött på samma golfutvecklingshinder. Kan möjligen regeringen göra något åt saken och lagstifta bort eländet?

Nåväl, allra sista passet var i bunkern. När man slår bunkerslag ska man tänka på hur man gör när man får ett stekt ägg ur pannan upp på tallriken. Bollen är äggulan och sanden är äggvitan - klubban får inte träffa bollen utan det är sanden som ska lyfta upp bollen ur bunkern. Alltså ska du ta med dig rätt mycket sand ur bunkern tillsammans med din boll för att få ett rent slag. Låter och ser busenkelt ut - är något mer komplicerat. Och för dig som ska gå en bunkerkurs - tips från Dirren: stå inte sist i raden av tränande nybörjare. Det gjorde jag vilket resulterade i att jag hade hårbotten full av sand efter passet. Att jag inte fick så många träffar, om ens någon, skyllde jag helt enkelt på att jag var tvungen att hålla både mun, näsborrar, öron och ögon stängda med anledningen av allt sandstänk. Utan både syre och syn är det faktiskt fler saker än bunkerslag som är rent omöjligt att lyckas med.


Imorgon är det första fadderrundan. Det innebär att jag ska ut på banan på riktigt - 9 hål ska vi gå. Jag frågade tränaren: Varför, varför tar ni ut ett sådant blåbär som mig på banan? Och visst, någon gång måste man ju ut på banan och någon gång blir den första - i och för sig varför INTE nu?!

Dirren


Man kan också vila i en sandbunker - då ser det ut så här. Bilden är från www.fotoakuten.se

Inga kommentarer: