onsdag 23 maj 2007

Falla på eget grepp...

...heter det väl när man råkar ut för något skit som man tänkt låta drabba någon annan.

I lördags när Dirren gick omkring på bästa ICA-affären och undrade vad hon gjorde där (veckohandlade enligt Dirrens ledsagare) ringde Dirrens telefon. Inte helt oväntat - barnen brukar ringa och beställa glass, godis och kakor när de vet att veckohandling är pågående. Dirren svarade likväl korrekt som det sig bör för en Dirre och i luren var det bara tyst tills en röst sa:

- Hur kunde du?

- Förlåt, svarade Dirren. Vem är det?

- Jag fattar inte att du kunde snacka skit om mig...

- Ehhh, svarade Dirren, nu helt förvirrade alltså inte bara delvis. Jag tror att du fått fel nummer, vem söker du?

- Varför snackar du skit om mig till Patrik? Vad har jag gjort dig?

Jisses, tänker Dirren. Varför skulle jag snacka skit om någon till Patrik (Patrik är för Dirren bästa golftränaren - helt enkelt enda Patrik Dirren känner). Jag är ju outtalat sämst i golfkursgruppen och snackar mest inte alls för att inte utmärka mig mer än vad jag gör som tvärnybörjare.

Nu dunkar hjärtat på mig - vad har jag sagt som jag dessutom inte kommer ihåg och under värsta ångestsekunden säger rösten i telefonen:

- Det här är Camilla Läckberg. Jag har precis kommit ut med en ny roman bla bla bla...Någon har bett mig busringa dig bla bla bla...

Och då kommer Dirren ihåg:

I fredags satt jag och klickade runt lite på måfå på webben och kvicknade till ganska rejält när jag såg en reklambanner för busringning - helt i min smak. Det var författaren Camilla Läckberg och hennes bokförlag som hade kommit på den geniala idéen att låta uttråkade Dirrar och andra beställa busringningar via nätet. Den uttråkade men nu väldigt intresserade Dirren bestämde sig då för att testa konceptet och klickade i att Camilla Läckberg skulle busringa Dirren själv med en "arga-rösten" - det gick att välja på tre olika busringningssamtal.

Tiden gick och ingen busringning ringde. Nähä, Dirren har ju varit med förr - allt med datorer funkar inte och långt ifrån allt på webben. Alltså föll det hela i glömska långt före nästa kafferast. Att Camilla Läckbergs nya romans huvudperson har samma namn som min stackars golflärare var ju ett sammanträffande i sig - så kan det alltså gå när man är ute på bus.

Och vad lärde jag mig av det här: kom ihåg att komma ihåg när du beställer busringningar på nätet och/eller strunta helt enkelt i att testa dem själv - kör skarpt!

BusringningsDirren

Fotot på en stationär telefon (en sådan hade självfallet inte Dirren med sig till bästa-ICA-affären men ändå) kommer från www.fotoakuten.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för idén. Den är ypperlig om man vill busa med någon kompis. ;-)

Senior A

Junior A sa...

Genialiskt, modigt och alldeles galet att usätta sig själv för en busrigning!

Dirren sa...

Senior A: He he - kom just på någon som vi behöver hämnas på...

Anonym sa...

Någon? Jag känner fler som vi behöver hämnas på. Hämnden är ljuv... :-)

Senior A.