tisdag 15 maj 2007

Den (o)frivilliga golfaren

Idag var det sista lektionen av min golfkurs. Vi tränade full sving och slag med drivern. Drivern det är grejor det - bollen flyger iväg MYCKET längre än med järn 7:an och det är precis vad jag behöver. Igår gick vi nämligen fadderrond nummer två. Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte gjort det jag en stund innan tänkt: nämligen gå in till chefen, snyta mig i gardinen och lämna in avskedsansökan för att samtidigt meddela att jag fortsättningsvis ska försörja mig på golfspel.

Under fadderrond två lyckades jag med allt och inget - jag slog till exempel bollen på min egen golfbag = två plikt, vilket innebär att man lägger på två straffslag på scorekortet. Jag slog visserligen ett ursnyggt slag ur en bunker, á la stekt-ägg, men det var också det enda snygga slaget på 9-hål!

Så dels återstår nu teoriprov samt ett antal praktikprov. För att sedan få det eftertraktade gröna kortet ska jag spela, på ovan nämnd bana, med minst 18 poäng. Det innebär att jag inte kan hålla på och slå på min bag för då får jag ALDRIG grönt kort. Dels återstår också att ta reda på familjens intresse för golfspel och därefter, om jag lyckas få dem intresserade, anmäla även dem till kurs. Golf är nämligen en helt otroligt tidskrävande sport och jag har svårt att se att jag ska ägna all min ofritid på jobbet och all min fritid på golfbanan = när ska jag då träffa dem?

Sammanfattningsvis rekommenderar jag golf för människor som är stressade, vill/behöver komma ut i friska luften och är sociala. Min egen golfkarriär startade på puben efter två öl och en bra bit in på den tredje. Klart jag kände mig lite tveksamt när jag vaknade morgonen därpå och kom ihåg vad jag anmält mig till mitt i tredje ölen dagen innan. Men jag är glad att jag dricker öl - tänk vad man kan komma på att anmäla sig till som man annars inte skulle ens tänka tanken på att göra.

DriverDirren

Inga kommentarer: