söndag 29 april 2007

Upp till bevis - Vindens skugga

Äntligen kan vi presentera en djuplodande analys av boken Vindens skugga. Läs och begrunda.

Vindens skugga är en bok som både berör och fängslar. Boken är oerhört spännande och har ett driv i berättelsen utöver det vanliga. Storyn gör många bra vändningar och håller läsaren ständigt nyfiken när författaren skickligt manövrerar mellan tre parallella handlingar som alla är sammanlänkade på ett kittlande sätt.

Författaren har snudd på ett magiskt språk som målar upp historien så att läsaren ser historien framför sig. Översättaren har gjort ett mycket bra jobb. Man undrar ju hur boken skulle upplevas om vi hade läst den på spanska? Det finns många passager som innehåller tänkvärda och existentiella fraser målade med metaforiska penseldrag. Här är några exempel:

”Jag blundade och öppnade inte ögonen igen förrän tåget hade lämnat stationen och den förstrollande staden, som jag aldrig skulle återvända till, bakom sig, Jag kom fram till Barcelona tidigt nästa morgon. Jag fyllde tjugofyra år och visste att det bästa i livet redan var förbi.”

”Jag tände ljusen, ett efter ett, och frambesvor bärnstensfärgade slöjor som flöt omkring i luften likt ett spindelnät fångade mellan sjok av ogenomträngligt mörker.”

”Munnen höll på att svämma över av sarkasmer, men jag bet mig i tungan, Den smakade gift”.

Ett annat speciellt citat som kändes speciellt med tanke på Malvas medlemmar var:

”Den gamle skrattade bittert. – Min familj? Det är de som placerat mig i den här hålan. De är blodsugare som är kapabla att slita till och med kalsongerna av en innan man har kallnat. Jag hoppas att de hamnar i helvetet eller i stadshuset.”

Boken har många, kanske lite väl många tyckte vissa, personporträtt. Människorna i boken beskrivs väldigt bra och mötena mellan dem var starka, äkta och mustiga – en känslomässig berg- och dalbana. Man kände ofta igen sig och boken lockade fram känslor hos läsaren som vanligtvis inte här helt socialt accepterade.

Det enda plump i protokollet får boken på grund av slutet – lite ”overkill”. Boken hade kanske tjänat på ett annat slut. Efter att ha läst boken ställde sig vissa av Malvas medlemmar frågan ”varför vad det så enkelt?”. De hade förväntat sig ännu mera knorr på storyn medan andra tyckte att storyn inte var förutsägbar.

Sammanfattningsvis: en mycket bra bok som vi mycket varmt rekommenderar. Vi kommer att läsa den igen! Betyget ser ni i högerlisten härintill.

Å till sist: nyheten och ryktet om Malvas existens har spridit sig. Vi har fått fantastiskt många förfrågningar om medlemskap. Tyvärr kan vi inte utöka denna mycket representativa och kvalitativa krets av bokmalar i det oändliga utan att tumma på våra högt uppsatta krav på kvalitet. Vi har dock beslutat att utöka Malva med en ny medlem. Välkommen till klubben, lärarinnan. ;-)

Den femte kvinnan med assistans av senior A.

Bild: bokus.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande premiär på bloggen femte kvinnan.

Tycker Dirren

Junior A sa...

Yes! Där satt den! Bra jobbat!

Innan medlem nummer 6 är officiell medlem i Malva ska inträdesprovet avklaras - vi väntar med spänning!