måndag 16 april 2007

Junior A - en sessa på Haga

Nu var det visserligen sambon som stod i fokus under helgen på Haga, men undertecknad kände sig som en prinsessa på Haga slott. Vi kunde inte ha valt en bättre helg ur många aspekter. Vädret var underbart. Det är ju inte klokt att man kan gå i en topp och kjol utan strumpor i april! Solen sken och Mälaren låg spegelblank.

Rummet var fint och sängarna toppen. Vi inledde det kulinariska dygnet med te, laxsnittar och scones med grädde och olika sortser sylt. Den mörka chokladkakan var himmelsk. Efter det tog vi en promenad till Mälaren och en avslappnande stund i bubbelpoolen.

Middagen serverades efter att vi fått Haga slotts egen champagne. Till förätt serverades pilgrimsmusslor, vit sparris och hollandaise med nässlor. Till det drack vi en riesling från tyska Trier. Till huvudrätt fick vi njuta av lamm. Olika delar av lammet serverades med syrlig, mörk dillsås, späda morötter och fransk nypotatis. Till detta serverades vi en spansk rioja. Till efterätt fick vi dels en grönmögel ost, dels vaniljglass med jordgubbsgelé och rabarbersås. Dessertvinet var från Sydafrika och smakade jordgubb och mandel. Därefter drack vi kaffe och åt lite mörk choklad. Som ni förstår var det super, duper gott. Undrar om jag någonsin ätit en så allt igenom fantastisk middag! Det ni. 6 stjärnor av 5 möjliga i Guide-Junior-A.

Efter en fukost i samma höga klass åkte vi nöjda och belåtna hem till vårt lilla slott på landet. Sambon satte genast på sig jobbarkläderna och tog sig an den oräta väggen som efter lite ansträngning numera är rak. Söndagen avslutade med en stadspromenad i det ljuvliga vädret.
---
Som skåning vill jag påpeka att man i de södra delarna av landet använder sig av ordet nypotatis istället för färskpotatis. Ganska självklart kan jag tycka eftersom all ätbar potatis är färsk men inte nödvändigtvis ny.
---
Bilden är från www.hagaslott.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses va jag blir hungrig! Nu ställs kraven högt på L som i Malva där nästa bokklubbsträff är - snart nog. MEN att gå i kjol utan strumpor var inte en sanning för alla i helgen - mina ben är så vita att jag utgör en ögonskadesrisk för min omgivning...ni har hört talas om snöblindhet, eller hur? Därför har jag haft kjol i helgen, med svarta leggings under - tack kära modet för det.

Dirren

Anonym sa...

Det låter lovande med Haga slott inför kommande resor. Ett bra presenttips med andra ord.

Senior A.