tisdag 10 april 2007

Påsken - en recenssion


Jag har ju varit borta från bloggen en hel del eftersom jag och min sambo är de enda människorna i världen som ännu inte har en dator i bostaden! Det ni!

Hur som helst inleddes påsken med att vi begav oss ut på landet på skärtorsdagen efter lunch. Köksrenoveringen är i det stadiet att jag fortfarande känner mig väldigt onyttig. Min sambo som är snickare verkar helst vilja riva väggar och koppla om vattenledningar själv! Varför det? Själv tror jag att jag skulle vare en utomordentlig "rivare". Det var ganska bra väder i torsdags så vi slog till på grillmat igen eftersom det bara finns ett halvt kök att laga mat i. Visst är det något alldeles speciellt med grillning i början av grillsäsongen! Gott. Efter maten hamnade jag i ryggläge med bokklubbs-boken medans sambon enträget fortsätta att sätta väv på väggarna!

I fredags kom vi på att vi inte köpt något godis till sambons systerbarn som skulle komma på besök, så jag begav mig iväg som en påskhare på jakt efter godsaker. Efter en del letande efter själva pappersäggen så var det uppdraget klart. På kvällen var vi på besök hos Senior A och J och de bjöd på en jättegod påskbuffé. Smaskens. Tack för en mycket trevlig kväll med god mat och dryck. Man vet att man har trevligt när tiden bara rinner iväg... Långfredagen blev inte alls vare sig lång eller tråkig.

På påskafton vaknade vi i ottan för vi skulle åka till Linköping och hinna handla i farbrors färgbutik innan den stängde. Efter färginköpen satte matintaget igång igen! Först var det sill och ägg av olika slag sedan två huvudrätter, ugnsbakad lax med kokt potatis och lammkotletter i god gräddsås med potatisgratäng. Till efterätt fick vi glass och bär. Gott, gott. Efter det kändes magen som en enda stort isterspäckad kroppsdel. Puh! Farbror och faster hade även bjudit en manlig bekant till familjen. En pigg och kry man med huvudet på skaft, trots sina 88 år! Så hoppas jag att jag också får åldras! Vi hade en väldigt trevligt kväll tillsammans. Det är något visst med sällskap som representerar olika generationer.
_
Påskdagen inleddes med en brunch innan jag och sambon begav oss tillbaka hem. Sambon lasserade taket medan jag fortsatte med bokklubbsboken och tog mig an att laga mat. Laga mat och laga mat, förresten. Faster och farbror hade skickat med en massa mat, bl.a. oxrullader som vi åt på lördagen. Smaskens!

Annandagen blev en överraskning! När jag vaknade sa sambon med glimten i ögat att det var snö ute. Det måste vara ljug, utbrast jag förskräckt! Men det visade sig vara sant! Backen var inbäddad i snö och det blåste snorkallt! Snacka om april-väder! Det tog nästan hela dagen innan snön var borta. Inomhus upptäckte sambon att väggen som blir köksdel lutar och att den därför behöver rätas upp - men min coola snickare jobbar vidare utan större bekymmer. Vi hade tänkt att börja måla väggarna i går, men det får alltså bli senare när väggen blivit rak.

Det var nog det hela...en massa god mat, trevligt sällskap med vänner och familj, bokklubbsboken som nästan är utläst och en sambo som utan besvär snickrar vidare på köket. Själv kan jag tycka att det är bra att det är vardag igen, det är inte bra att sitta still och vräka i sin en massa mat så många dagar i följd. Dessutom är det ju inte måndag idag, utan tisdag, vilket innebär att veckans tråk-dag uteblivit denna gång.

Junior A

(Bilden är från www.fotoakuten.se)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur överlever man utan en dator?
Undrar Dirren som är starkt internet och e-postberoende

Junior A sa...

Ja, du det börjar bli svårare och svårare, men min nya arbetsgivare kommer förmodligen att förse mig med nödvändig datateknik även i hemmet så småning om, eftersom det är en distansmyndighet.

Malva sa...

Lyllos dig - förse och distans är två ord jag gillar :)

Dirren

Anonym sa...

Det låter som ni har haft en angenäm påsk med alla buffér ni har lassat i er. ;-)

Håller med om att veckans tråkdag uteblev och mer sånt. Varför inte alltid börja arbetsveckan på en tisdag? JA'! Det tycker jag vi inför från och med nu.

Senior A.

Steffi sa...

Tjena kusin.

Läste precis på bloggen att ni har haft en väldigt trevlig påsk. Det har vi oxå här i soliga och blåsiga Skåne. Känner igen det där med massor med mat. Man höll ju på att sprick hi,hi.
Synd att ni inte kunde komma ner till oss men snart hoppas jag.

Nu kallar sambon att maten är klar.

Ha det bäst och sköt om er.

Massor med kramar Steffi

Anonym sa...

Hallo Kusin vitamin! Roligt att du hittat till bloggen. Förhoppningsvis ses vi i sommar. Ha det så bra och hälsa sambon och den lilla katten.