lördag 21 april 2007

På allmän begäran - boktips från senior A

Junior har bett mig lägga ut några boktips på bloggen. Här kommer några utvalda från seniors röda läsebok:
(Betyg utdelas i form av guldstjärnor)

Synden - Björn Ranelid; boken handlar om Julius Rhodes liv i ett litet fiskesamhälle på Österlen. Om svek, lögner och kärlek. Ranelids språk är som en porlande bäck en vacker vårdag. Han har en otrolig förmåga att binda ihop ord som skapar ett sammetslent språk. Betyg: 4 starka guldstjärnor.

Vem är det som bestämmer i ditt liv - Åsa Nilsonne; om medveten närvaro. Om tankar och känslor. Självreflektion. Balsam för sargade själar och för andra som vill lära känna sig själv bättre. Betyg: 5 guldstjärnor.

Mina döttrars systrar - Barbara Voors; en historia om tre döttrar och deras mor. Om längtan och väntan. Barbara har ett vackert språk som gör att historien fångar mig som läsare. Sånt gillar jag skarpt. Betyg: 4 halvstarka guldstjärnor.

Saga från Valhalla - Johanne Hildebrand; Hildebrand har lyckats igen med att göra historia intressant och fängslande. Detta är den sista delen i trilogin om Freja, Idun och Saga. Boken utspelar sig i bronsåldern bland mäktiga prästinnor, naturkrafter, förbannelser, magi, ondska, kärlek. Den har alla ingredienser som behövs för att skapa en bra story. En bok för dig som är intresserad av övernaturliga fenomen. Betyg: 4 guldstjärnor.

Senior A.

1 kommentar:

Junior A sa...

Ja, va bra! I skön Malva-anda måste vi även puffa för böcker som vi inte läser i bokklubben.
Tack för alla dina bra boktips. Efter mina studier kommer jag att återuppta den skönlitterära läsningen och då kommer även mina tips.