lördag 7 april 2007

Död ko i tomatröra

Att laga mat är inte det bästa jag vet - jag gillar det överhuvudtaget inte, däremot gillar jag att äta mat! När jag är i köket brukar jag alltså främst äta mat eller i undantagsfall värma något som redan är tillagat, typ Felix burkköttfärs. Hursom, under Brysselresan fick jag, efter en middag, massor av matlagningstips efter att jag berättat om mina färdigheter i köket för mina medresenärer.

Och idag till lunch hade jag bestämt mig för att göra ännu ett matlagningsförsök, en nystart vid spisen helt enkelt. Men jag ville ju inte ge mig in på mission impossible så jag tänkte: hemmalagad köttfärssås - hur svårt kan det vara=köttfärs, lök, tomat och lite kryddor - det fixar jag.

Familjen slog sig ned vid det framdukade bordet och tittade förvånat i stekpannan: köttfärssås det brukar ju serveras i kastrull och vara mycket tunnare. Ja, men den här har jag faktiskt gjort HELT själv, sa jag belåtet. Kul, sa dottern så entusiatiskt hon nu kunde under omständigheterna. Sonen, däremot, tog så lite det gick av såsen och åt högst hälften av det lilla. Vadan detta? undrar Leifi. Tänkte vi kunde äta något annat än burkmat, svarar jag. Sonen, som fått i sig minimalt med mat, tittar intensivt och förundrat på mig. Han undrar över något, det är uppenbart. Han frågar "Du mamma, död ko och tomatröra, passar det verkligen ihop?

Nej, det gör det ju inte så Felix kommer att bli anlitad nästa gång jag ska till spisen.

En matlagande, visserligen helt i onödan, Dirre

1 kommentar:

Malva sa...

Du gjorde iaf ett försök, dirren och det är det som räknas. Tur att Felix finns som räddare i nöden.

Senior A