tisdag 6 mars 2007

Nya lärdomar

Jag har börjat läsa Bolman och Deals "Nya perspektiv på organisation och ledarskap" och måste säga att det är en mycket intressant bok. Framför allt eftersom författarna verkligen har ansträngt sig med att blanda fakta och egna slutsatser med bra exempel från verkligheten, alltifrån Enron-affären till 11/9-händelsen. Givetvis måste man som student vara källkritisk men följande påstånde och fakta är intressanta, även om de här i detta inslag inte presenteras i sitt sammanhang.

  • "Dilbertprincipen" som går ut på att de mest ineffektiva medarbetarna förlyttas till det ställe där de förväntas kunna ställa till med minst skada - ledningen.

  • De flesta företag som går under gör det pga en enda sak - ledningen.

  • 3/4 av alla företagsledare är inkompetenta!

  • Chefers dumhet är ett resultat av egenkärlek och för stora egon vilket blockerar deras förmåga till empati.

  • Den kommunikation som sker i en organisation är sällan rak eller öppen och ligger nästan aldrig i tiden.

Junior A

Bilden är från www.bokus.se

3 kommentarer:

Dirren sa...

Jisses - den boken måste jag läsa...eller har jag kanske skrivit den själv ;-)

Anonym sa...

Skriv även upp mig på lånelistan hälsar Senior A.
(Skratt utlovas)

Junior A sa...

Jag tror att man får ut en hel del av boken även om man inte går någon ledarskapskurs. Boken ger en verktyg för att se problem på flera olika sätt och det skulle många säkert ha nytta av. Ni får väl slås om vem som ska låna först...