torsdag 1 mars 2007

Melodifestivalen

Visserligen är det ett par dagars sedan den sista deltävlingen gick av stapel men jag vill ge er min recension! Jätteroligt att Sarah Dawn Finer gick direkt till final! Hon kan verkligen sjunga - vilken vacker röst. Gillar Uggla men hans bidrag var inte en av hans bättre låtar.

After Darks "(Åh) När ni tar saken i egna händer", vad sak man säga? Hur kan man välja en titel som låter som "onani" när den sjungs och sedan säga att de sexuella tolkningarna bara sitter i folks huvud?! Löjligt! Själv funderade jag på hur man skulle framföra bidraget i den internationella finalen. Svensk eller engelsk text? Om engelsk text, hur skulle man få till det då?

Sanna Nielsen har också en väldigt vacker sångröst och deltävlingens bästa låt. Men så är jag också ett fan av "riktiga" schlagerlåtar med tonartshöjningar och hela kitet som Markoolio och Bengtzing sjunger om. Jag kommer att hålla tummarna för Sanna på lördag. Hoppas att hon tar sig vidare till Globen. Heja!

Junior A

2 kommentarer:

sa sa...

Visst var Sanna bäst.
After Dark-låten heter visst "And when you must debate" på engelska, vilket ju ger ungefär samma ordlekseffekt som på svenska.

Junior A sa...

SA, vad du vet mycket! Tack för infon om engelska texten, nu vet jag vad det skulle kunnat bli. Det är nästan synd att AD inte kommer att representera Sverige! Vilken uppståndelse det skulle blivit!