torsdag 8 mars 2007

Kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. En tankeväckande dag. Många kvinnor (och män för all del) runt om i världen har i historien kämpat för kvinnors rättigheter och för ett jämställt samhälle. Allt ifrån rösträtt till rätten att göra abort. Nu när alla specialdagar ständigt konkurrera med varandra, alla-hjärtans-dag, morsdag, farsdag, kanelbullens dag, våffeldag m.m, kanske man skulle lägga lite mer fokus just på den 8 mars som har ett mänskliga-rättigheters-perspektiv. Hur långt har vi kommit i jämställdhetsarbetet och vart är vi på väg egentligen? Dax att ta sig en funderare!

Junior A

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant reflektion.
Jag sänder också en tanke idag till min kära mor som har födelsedag på själva internationella kvinnodagen. Grattis mamsen och hoppas du har trevligt med systrarna i Stockholm!

Senior A

Junior A sa...

Min kusin i Malmö fyllar också år idag! Skickar många virtuella grattiskramar till henne. Hipp Hipp Hurrrrraaaaaaaaa

sa sa...

Att dagen finns och uppmärksammas är ett bevis för att den behövs. Vi får se upp så att dagen inte kommersialiseras. Det är inte köpmännen som ska gynnas.
Meningen är att kvinnor som är förtryckta, underbetalda, förvägrade utbildning och ett eget liv ska få det bättre.
Sjävklart ska man fira kvinnor som råkar fylla år idag.

Junior A sa...

Håller helt med dig SA! Det här med att ge sin mamma, fru, sambo och döttrar blommor den 8 mars tycker jag man ska lägga ner. Jag ser hellre att man tar tillfället i akt att denna dag på skolor och arbetsplatser diskutera jämställdhet och mänskliga rättigheter.