lördag 3 februari 2007

Öppet hus


Idag har jag varit på mina barns skola - det har varit öppet hus. Dottern är 13 år och ser helst att man håller sig undan. Den 11-årige sonen har därför fått stå ut med två skuggliknaden figurer - alltså jag och pappan - mest hela dagen. Jag visste redan att min son var begåvad, okej jag vet: inte alls lik mig, men lyssna på det här:

I min sons skolbänk ligger en berättelsebok där han skrivit ner en fotbollsberättelse. GOS är hans initialer, eftersom jag har CIVILSTÅND OGIFT och min son därav har ett mellannamn samt ett efternamn, om någon undrar fråga junior As kollega. Läs den helt enastående berättelsen här:

När jag spelade VM-finalen!
Det är VM-final Sverige-Tyskland. Det var hörna till Tyskland. Sebastian Diesler för Tyskland som tog hörnan. Det var en bra skruv mot straffpunkten. Där stod Michel Ballack. Han gjorde ett bra vollyskott mot högra krysset. Isaksson (ja, faktiskt med två s) sträcker sig efter bollen men når den inte. Måååål! Tyska spelarna hoppar på Michel Ballack. Alla 30 000 i publiken skriker. Tyskarna fick ett bra anfall uppbyggt av Ditmar Haman som spelade upp mot Cristian Ziege som sköt ett mycket bra skott mot högra stolpen. Isaksson gjorde en fin enhandsräddning och spelade upp den mot Fredrik Ljungberg som gjorde ett inlägg mot Zlatan Ibrahimovic med en bra nick som gick i ribban men Henrik Larsson fick en bra retur men Oliwer Khan kunde göra en jätteräddning och spelade upp bollen till Oliwer Biroff som sköt rätt upp i högra krysset och arenan hoppade upp i luften.

Nu var inte Sveriges tränare glad. Precis efter avspark kom tyska Carsten Janker med hög fart och gör en fuuuuuul tackling mot Henrik Larsson som faller. Henrik Larsson klarade sig från skada men Carsten Janker klarade sig inte från rött kort!

Då blev en annan tysk mittfältare arg på den irlänska domaren (domarjävel, bloggares kommentar) och sa fuck-it och då blev han också tilldelad rött kort! Då såg Sveriges tränare nöjd ut. Men det hjälpte inte med två röda kort. Cristian Ziege fick ett jätteskott lite längre fram i straffområdet som gick ribba in! Cristian Ziege sprang runt hela planen efter 3-0 målet. Nu gjorde Sverige ett byte. Isaksson gick ut och Eddie Gustavsson gick in. Tyskarna fick ännu ett anfall Oliwer Birhoff gjorde ett bra skott men Eddie Gustavsson hade inga problem. I halvlek fick svenska spelarna jättemycket skäll av Sveriges tränare och Sverige skulle göra några byten, in kom Johan Mjällby istället för Erik Edman på försvaret där svenskarna haft lite svårt i början och sedan kom GOS från klubben BK Sport istället för Cristian Wilhelmsson på högerkanten.

Andra halvlek
Precis innan domaren ska blåsa så att matchen börjar igen kommer en kille in på planen. Han har tre stora vakter efter sig. Han springer mot Eddie Gustavsson men Eddie G. gick bara ett steg åt vänster och killen ramlande in i målet så de stora vakterna kom ifatt och tog ut killen ur plan och publiken buade åt killen som sprang in på plan. Nu var domaren klar att blåsa. Tyskarna började med bollen - det var Oliwer Birohff som dribblade fram över planen. Han passade fram til Michel Ballack som fortsatte mot Sebastian Diesler. Nu hade tyskarna stor press på svenskarna. Men Teddy Lucic gjorde en bra brytning sen gjorde han en bra långboll mot GOS som tog ner den fint. Han gjorde en snygg tunnel på Cristian Ziege. Han fortsatte avancera över plan. Några överstegs finter. Ditmar Haman kom i full fart och glidtacklade så det blev frispark i ett bra läge. GOS tar frisparken. Han tar sats ... springer mot bollen...skjuter ett bra skott mot högra krysset...Oliwer Kahn ser säker ut...Måååååååååååååååååål! GOS skjuter rätt upp i krysset (observera GOS är MIN son).

Sverige reducerar till 3-1. Tyskarna gör en snabb avspark. Cristian Ziege avancerar upp mot Sveriges straffområde men blir snabbt bryten av GOS som hade gått ner lång på plan. GOS passar till Ljungberg som gör inlägg och GOS gör ett vollyskott rätt upp i krysset. 3-2. Zlatan Ibrahimovic gjorde 3-3 och det är straffar. Zlatan Ibrahimovic tog första straffen. Han sköt en iskall straff i högra hörnet. Sedan var det Mickel Ballack. Han sköt säkert i krysset. Sen Fredrik Ljungberg. Tunnel på Oliwer Khan (jodu!). Sebastian Diesler tog sats. Sköt också säkert i krysset. Henrik Larssons tur. Nättaket. Cristian Ziege...Krysset igen av tyskarna. Nu var det Olof Mellbergs tur. Enkelt mål åt höger. Ditmar Haman. Krysset! 4-4 i straffar än så länge. Nu är det Oliwer Khan för tyskarna. Isaksson hoppar högt!! Han räddar! GOS tur. Han skjuter...Oliwer Khan tar bollen med händerna - men bollen glider ur....Måååååååååååååååålll!!!! Sverige vinner VM mot tyskarna 3-3 fulltid 5-4 straffar.

SLUT!

Jag ser fram emot när min son blir fotbollsproffs - då har jag nämligen ett nytt jobb: som agent! Då ska jag pressa pengar av en massa fotbollsklubbar och mest äta god mat och dricka fint vin hela dagarna. Så det så!

Dirren - snart fotbollsagent

4 kommentarer:

GOS sa...

EM-kval Sverige-Island Råsunda 6 juni: be there!

A som i Malva sa...

Å jag ser fram emot att bli inbjuden på den fina middagarna. Du kanske ska fixa autograf från GOS redan nu till mig? Den kan bli värdefull i framtiden. ;-)

Dirren sa...

Alla Malva-polare är inbjudna att äta gourmetmat och dricka finvin när M som i Malva fått sitt nya jobb.

Ha tålamod kära bokkompisar - vi är snart där!

Junior A sa...

Sport och jag fungerar inte så bra ihop! Men om sonen inte skulle blir en fotbollsstjärna kanske han kan blir författare, han verkar i allfall kunna få till spänning i sin historia. Vilken begåvning!