torsdag 1 februari 2007

Planera mera

Är åter i stadhuset efter en 2-dagars projektkunskapskurs. På kursen får jag lära mig att målet med ett projekt ska vara tydligt beskrivet - det ska helt enkelt vara smart:
S - specifikt
M - mätbart
A - accepterat
R - relevant
T - tidssatt

Jag får också lära mig att hemligheten bakom lyckade projekt är att de välplanerade och strukturerade. Kursledaren tydliggör också för oss att vi endast har ansvar för projektmålen - inte effektmålen. Ta det ansvar du har, varken mer eller mindre.

Mycket bra kurs - borde vara obligatorisk kunskap i ett hus på staden.

Tycker Dirren

2 kommentarer:

A som i Malva sa...

Jo, det märks att dirren har varit på kurs för idag har hon pumpat mig på hur bra vårt mål och våra delmål var (webbprojektet). Snacka om att vara fokuserad. Om du är intresserad får du gärna göra en utvärdering av vårt projektdirektiv. :-)

Hur som helst, nu måste vi gå vidare och se till att del 2 ges i höst, eller hur?

Junior A sa...

Intressant att man skickar personalen på kurs men att man från arbetsledningens håll "glömmer" att även chefer och projektbeställare behöver gå kurs...