fredag 2 februari 2007

Många kockar lagar en sämre soppa

Om många personer är inblandande i en och samma produktion (läs: soppa) slutar oftast det med total kaos där ingen känner riktigt ansvar för slutproduktionen. Det har jag flera bevis på. Den senaste händelsen som jag blev indragen i, bestod av fyra kockar som inte ville avsluta soppan. Då kunde jag inte hålla tillbaka mitt humör utan frågade helt enkelt hur de hade tänkt göra för att omgivningen skulle förstå hur de skulle göra med deras soppa. Då blev det plötsligt fart på kockarna och imorse när jag kom till jobbet blev jag haffad av en av dem som hade fått eld i baken eftersom dagen D hade infunnit sig. Så intressant, tänkte jag. Nu har kockarna vaknat upp och insett att vi andra måste bli delaktiga för att de ska lyckas med sitt uppdrag. Mitt i all frustration blev jag ändå glad när jag hörde flera röster som tänkte precis som jag; varför väntar kockarna till sista dagen med att berätta för oss andra om deras soppa? Då har i allafall medvetenheten om ansvar och delaktighet nått ut och även förståelsen för att ingredienserna i en soppa måste hanteras varsamt och helst av en kock. Nu återstår att se och höra vad omgivningen tycker om soppan.

Fotnot: soppan är täcknamnet för undanhållen information som alldeles för sent kom ut på intranätet. Bara så ni vet. :-)

4 kommentarer:

Dirren sa...

Varför är det så att man måste lära den "hårda vägen". Varför bara inte lyssna in dem som redan lärt den "hårda vägen"? Det är väl därför man anlitar folk, för att få kunskap som organisationen är i behov av, eller har jag fel nu igen???

Dirren

A som i Malva sa...

Å jag ser fram emot att bli inbjuden på den fina middagarna. Du kanske ska fixa autograf från GOS redan nu till mig? Den kan bli värdefull i framtiden. ;-)

Dirren sa...

Alltså - fotboll kan man lära sig mycket av. Framgångsrik fotboll framförallt. För det första: det är tydligt var planen är och var straffområdet ligger. I ett bra lag vet alla spelarna vilka positioner de har. Tränaren förstår sin uppgift och materialaren vet att det är han som tvättar tröjor och håller reda på bollarna. Man tar det liksom inte som det kommer...

GOS autograf kommer att bli värd pengar...om GOS blir fotbollsproffs eller något annat slags proffs vet hans mamma inte ännu ... men han är helt klart en begåvning (fortfarande väldigt olik sin mamma, hum...)

Junior A sa...

Ja, se den berömda soppan. Ibland kan det vara så att vissa kockar inte ens vet att de håller på att laga en soppa, ibland inte vilken soppa det håller på att koka. Ibland är man ett team och tror sig röra i samma gryta men då visar det sig att någon gör ärtsoppa, en annan tomatsoppa. Den riktiga kocken arbetsvägrar ibland och menar att den inte längre är kock utan köksmästare osv.