fredag 16 februari 2007

Jämställdhet = makt och ekonomi

Idag har jag lyssnat till en historisk berättelse om jämställhetens utveckling i Sverige och lite i världen. Jag fick veta masssssor av saker som jag inte vet - typ att Palme 1972 satte fart på jämställdhetspolitiken på allvar. Och att farten hållits upp av både vänster och högerregeringar. Att jämställdhet handlar om makt och ekonomi det kände jag att jag visste - det handlar inte om diskning och städning...
Sen är det väl sådär att man lyssar och tar till sig sådant som bekräftar ens världsbild. Min "världsbild" är att man själv får lova att ställa krav på hur man vill ha sin tillvaro - och den bekräftades också på föreläsningen - jämställdhet är ingen fråga som väckts av politiken utan av folket. Att reformer tar tid och att förändringar kräver uthållighet påvisades också. Frågan är om otåliga människor, som jag, har tid att vänta. Som jag ser det får man själv ordna saker och ting så gott det går här och nu - det går inte att vänta på att samhället ska ändras sig. Den lyxsynen kan man ju ha som medborgare i Sverige.

Dirren

2 kommentarer:

sa sa...

Det är väl såna otåliga progressiva människor som Dirren som gör att samhället förändras.

Junior A sa...

Sa, kunde inte sagt det bättre själv! Även jag lever efter den devisen att det är lika bra att ordna saker och ting så gott det går -här och nu. Desutom är det ju så att det är vi alla som är samhället. Och det är kanske dags att göra jämställdhetsdebatten till något mer än diskning, städning och hem-nära-tjänster! Kul och intressant inlägg dirren.