måndag 29 januari 2007

P4 och vuxenpoäng

På helgerna byter jag och sambon stadslivet mot landet. Ett miljöombyte som vi båda uppskattar men som även inneburit en del nya rutiner. Efter digitaliseringen har vi inte tillgång till TV eftersom det förutom digitalbox skulle behövas monteras en tv-antenn på huset. Vi har bestämt oss att låta landet för närvarande inte vara utrustad med tv-teknik, vilket innebär att vi är hänvisade till radion som därmed gjort en revival i vårat liv. Som tonåring lyssnade jag mycket på radio, "Tracks" och "Metropol" kunde man inte missa. Nu inser jag att det är P4 som gäller!

Om man vaknar i skaplig tid på lördagsmorgonen hinner man kanske lyssna lite på "Ring så spelar vi". Ofta är det ganska kluriga frågor, gillar ledtråden som är gömd i rubriken. Dessutom är det väldigt roligt folk som ringer in, så man kan inte låta bli att dra på smilbanden. Direkt efter detta program följer "Melodikrysset". För ett par månader sedan bestämda jag mig för att vi skulle lösa det på riktigt så nu fixar sambon frukost på sängen medan jag vässar blyertspennan. Sedan intar vi frukosten i sängen lösandes krysset. Det går förvånatsvärt bra. Det värsta är instrumentalmusiken eller någon reyvklassiker från 1930. I krysset nr 4 som sändes i lördags den 27/1 är jag fortfarande osäker på lodrätt 5. Är det ordet "tö"? Jag inser att jag onekligen håller på att bli gammal, men jag är fortfarande osäker på hur många vuxenpoäng man får för "Ring så spelar vi" och "Melodikrysset". Vad tycker ni?

Ett annat jättebra P4-program är "Stadshotellet" som spelar bra dansmusik. Ola Håkansson är programledare, ja, han från Secret Service. I lördags hade han allas våran Alexander Bard som gäst och prata om dansmusiken. Kanonmusik spelades!

På söndagen vill jag inte missa "Söndagsskolan" med Hans Rosenfeldt. Ett bra frågesportsprogram med allmänbildade frågor med kul tvist.

Länge leve P4, utbrister Junior A

6 kommentarer:

A som i Malva sa...

Definitivt vuxenpoäng, Junior A. Jag kan ser dig framför mig, i djup koncentration med penna i högsta hugg! :-)

Mina vuxenpoäng på radiofronten har jag nog fått nu eftersom jag oftare och oftare rattar in P1 istället för P3.

Dirren sa...

Gamlingen i gänget får skämmas. Lyssnar bara på Radio Rix och Mix Megapol. Vad får man för poäng för det - eller är det bara nedsatt hörsel?

sa sa...

Jag vet inte hur många poäng melodikrysset ger. Förmodligen ganska många och Junior A är nog lite för ung för det programmet. Jag håller med dig och Senior A att det mycket att hämta i sr-kanalerna både i etern och på webben.
Dirren verkar i det här avseendet inte ha lämnat dagiskulturen. Med tanke på hennes höga ålder blir det rejält med munuspoäng.

Svar på Junior A:s fråga är TÅ. Låten heter ”Från topp till tå” eller i original "Ich Bin Von Kopf Bis Fuss Auf Liebe Eingestellt".

Junior A sa...

Tusen tack SA! Nu kan jag lämna in krysset via SR:s hemsida. Visserligen har jag just passerat 30-års strecket, men så ung är jag väl inte? Dirrens inlägg visar ju att åldern inte sitter i siffran utan i något annat. Osäker på vad just idag...

Moster sa...

Det är definitivt vuxen poäng med stora bokstäver !!

Inte ens jag lyssnarpå dessa program, nåja möjligen på ring så spelar vi när man sitter i bilen. Håller mig annars till RIX FM eller Radio Österlen.

Dirren sa...

Aaaahaaa - jag förstod just att åldern inte satt i några siffror. På kursen idag kom begreppet "meningsfull fritid" upp. När jag relaterade de orden till min egen tillvaro (varför jag nu höll på något så meningslöst för sammanhanget), då insåg jag att höjden av meningsfull fritid för mig är dubbelavsnitt av Vänner. Vuxenpoäng? Nähä!